Sunday, January 10, 2010

It might get loud

Ik ben al jaren een groot fan van documentaires, in het bijzonder documentaires over muziek en binnen dat specifieke genre het ontstaan van bands. Toeval speelt altijd een grote rol, maar we kijken natuurlijk met de huidige kennis van zaken terug en weten dat hier de kiem ligt van mooie muziek, succes en wereldfaam. Dat maakt het prille geworstel aandoenlijk en neemt de muzikanten voor ons in.

Wat mij erg aanspreekt is het creatieve proces. Het gezoek naar de juiste 'stem' om je gevoelens, ideeën, overtuigingen over te brengen. Prachtig en o zo herkenbaar. Want elke creatief zal je vertellen dat het proces hetzelfde blijft, of je nu onbekend en/of onbemind bent of een wereldster. Je begint elke keer weer met een leeg vel en twijfel is altijd je metgezel.

Ik kom tot deze overpeinzing na het zien van It Might Get Loud, een prachtige documentaire over 3 wereldberoemde gitaristen van 3 verschillende generaties. Respectievelijk Jimmy Page van Led Zeppelin, The Edge van U2 en Jack White van The White Stripes. Ze vertellen alledrie hun verhaal vanaf het begin en 'hoe het zo gekomen is' en ontmoeten elkaar vervolgens in een grote hal waar een kunstmatige huiskamer is gecreëerd. Hier praten ze over hun passie en belangrijker nog, ze spelen samen nummers. Het plezier en het respect spat er vanaf.



Ik kan nooit genoeg krijgen van dit soort documentaires. Iedereen die houdt van gitaar, muziek, creativiteit en persoonlijke verhalen raad ik aan deze documentaire te kijken en te genieten. Enjoy!





No comments: