Tuesday, January 3, 2012

Ozzy rules

Ik kreeg vorige week de geautoriseerde biografie van Ozzy Osbourne van een goede vriend. Ik was sceptisch want had al eerder zijn levensverhaal in boekvorm gelezen en daar was ik niet van opgeknapt. En dit jaar in Bangkok de biografie van Slash gekocht waar ik echt niet doorheen kwam. Hoop grootspraak.

Ook het eerste boek over Ozzy bevatte veel sensatiezucht en was duidelijk geschreven om een graantje mee te pikken van het onverwachte succes van de hilarische realitysoap The Osbournes op MTV begin 2000.

Deze biografie is echter andere koek. Hij is duidelijk geschreven vanuit Ozzy zelf en is soms al even hilarisch als de tv serie. Het is geschreven zoals Ozzy praat, je hoort het hem zeggen...ik lig soms huilend van het lachen het boek te lezen.

Ik ben al sinds 1985 een groot fan van zijn muziek en heb hem in 1991 ook zien optreden in Paradiso. Geweldig. Vooral de jonge gitarist Zakk Wylde maakte een onvergetelijke indruk op me met zijn custom designed Les Paul en het feit dat hij het hele concert wijdbeens gitaar speelde. Na elk nummer gooide Ozzy een emmer water over zijn eigen hoofd of over de eerste rijen in de zaal. Haha, wat was ik blij dat ik op het balkon stond.

Terug naar de biografie; ik ben net op het punt aanbeland waar Black Sabbath wordt geformeerd. Ozzy komt met een naam op de proppen die hij heeft bedacht op de wc; het merk talkpoeder dat zijn moeder gebruikt voor bezwete oksels...hoe verzin je het?
Andere anekdote: Ozzy gaat vreemd met een bardame uit hotel en heeft naderhand meteen het gevoel dat hij AIDS heeft want hij is een rashypochonder, naast alle andere geestelijke afwijkingen.
Bij een test blijkt inderdaad dat hij HIV positief is. Hij gaat door de grond om maar te zwijgen over Sharon, die naast hem zit. Vervolgens belt het lab dat er iets niet klopt. Hij is niet HIV positief maar zijn immuumsysteem is zo naar de klote door drank en drugs dat zijn lichaam wel denkt dat hij HIV positief is...hahahaha.

People ask me how come I'm still alive, and I don't know what to say. When I was growing up, if you'd have put me up against a wall with the other kids from my street and asked me which one of us was gonna make it to the age of sixty, with five kids and four grandkids and houses in Buckinghamshire and California, I wouldn't have put money on me, no f**king way. But here I am: ready to tell my story, in my own words, for the first time. A lot of it ain't gonna be pretty. I've done some bad things in my time. But I ain't the devil. I'm just John Osbourne: a working class kid from Aston, who quit his job in the factory and went looking for a good time.'

Wat een kerel.

Ik ben alleen wel heel benieuwd hoe Ozzy gezien zijn drank- en drugsverleden nog zoveel details uit zijn leven kan herinneren. Is hij Korsakow immuum?

Echt een must read!

No comments: